Strategische samenwerking DMK en Numidia
Zuivelcoöperatie DMK en handelsbedrijf Numidia gaan een strategische samenwerking aan. Het handelsbedrijf in zuivelgrondstoffen gaat in de samenwerking de distributie verzorgen van de FFMP (‘fat filled’ melkpoeders).
FFMP (‘fat filled’ melkpoeders) zijn deels plantaardig. Het gebruik ervan is de afgelopen tien jaar aanzienlijk toegenomen, meldt Numidia. De melkpoeders wordt onder andere gebruikt voor het maken van yoghurt, instantdranken en zoetwaren. DMK produceert deze poeders in haar locatie in Zeven (D). Numidia brengt de poeders vanaf april onder de merknamen Amina en Numigold op de markt.
‘Uitzonderlijke groei’
“DMK is al vele jaren actief op de markt van op vet gebaseerde en met vet gevulde producten. We zijn erg trots op deze nieuwe samenwerking en kijken uit naar samenwerking bij veel verschillende activiteiten in het hele portfolio”, aldus Sierk Weisser-Krepetin, commercieel directeur BU Industry. “Sinds de lancering van Numigold in 2018 heeft het merk een uitzonderlijke groei doorgemaakt over de hele wereld. Die versnelde met de introductie van Amina in 2020. Deze merken zijn snel de industriestandaard geworden op het gebied van kwaliteit en consistentie in belangrijke markten.”
Over beide bedrijven
Numidia is gevestigd in het Limburgse Herten en heeft afnemers in meer dan honderd landen. Het handelsbedrijf verzorgt de verkoop, marketing en distributie van zuivelgrondstoffen, waaronder melkpoeder, weipoeder, weiproteïnepoeder, weipoederderivaten en lactose. Afnemers zijn de voedings- en diervoedingsindustrie en importerende groothandelsbedrijven en overheidsorganisaties. Het bedrijf heeft kantoren in de Verenigde Staten, Singapore, China en Uruguay. DMK (Deutsches Milchkontor GmbH), dat veel belang hecht aan inspelen op klimaatverandering, is met zo’n 5.200 leden-melkveehouders en een melkaanvoer van ruim 6,3 miljard kilo verreweg de grootste zuivelcoöperatie van Duitsland.