'Wakker Dier gebruikt schoolmelkprogramma voor eigen publiciteit'

‹ Terug naar overzicht

'Wakker Dier gebruikt schoolmelkprogramma voor eigen publiciteit'

Geplaatst op:

Volgens NZO en ZuivelNL voert de actiegroep Wakker Dier  al jaren een eenzijdige campagne tegen de zuivelsector. “Nu gebruiken ze het schoolmelkprogramma voor eigen publiciteit door een klacht te sturen naar het ministerie van OCW en de Onderwijsinspectie over het schoolmelkprogramma.”

Beide zuivelorganisaties vinden het jammer dat Wakker Dier dit doet zonder met hen het gesprek aan te gaan. “Wij hadden in dat gesprek misverstanden kunnen weghalen over de EU schoolfruit- en de EU schoolzuivelregeling en het daarbij behorende lesmateriaal. De EU-subsidieregeling voor schoolfruit en -zuivel verplicht deelnemende partijen educatief materiaal te maken en dit beschikbaar te stellen aan scholen. De inhoud van het lesmateriaal over zuivel is met zorg en professionaliteit ontwikkeld samen met onafhankelijke partijen. Hierbij is uiteraard het sponsorconvenant – tussen overheid, onderwijsorganisaties en andere belangenorganisaties – in acht genomen.”

Voedingscentrum

Het lesprogramma is gebaseerd op het Leerplankader Voeding en de criteria van Jong Leren Eten en de Gezonde School. Het lesmateriaal is voedingskundig inhoudelijk beoordeeld door het Voedingscentrum en vrij van reclame en zuivelmerken. Scholen die meedoen aan het schoolmelkprogramma worden geïnformeerd over de mogelijkheid lesmateriaal te bestellen. Het doel van het lesmateriaal op zuivelonline.nl is kinderen te leren over de herkomst van ons voedsel. Melk en kaas zijn een vertrouwd onderdeel van onze voeding: 98% van de Nederlanders eet en drinkt melk en melkproducten. Het schoolmelkprogramma is in 2023/2024 door scholen beoordeeld met een 8,6.