Boeren en boswachters gaan samen voor natuurinclusief

‹ Terug naar overzicht

Boeren en boswachters gaan samen voor natuurinclusief

Geplaatst op:

FrieslandCampina gaat met Natuurmonumenten samenwerken om natuurinclusief in de melkveehouderij te stimuleren. Het doel van de samenwerking tussen boeren en boswachters is een aanzienlijke vergroting van het aantal natuurhectares op het boerenland in 2025.

Voor de melkveehouders zijn er geen extra eisen of een extra vergoeding aan de samenwerking verbonden. Centraal staat dat beide partijen de komende jaren de mogelijkheden voor natuurontwikkeling onderzoeken en deze concreter gaan maken.

Natuurinclusief en biodiversiteit

Beide partijen willen het natuurinclusief boeren en de biodiversiteit met diverse maatregelen stimuleren, bijvoorbeeld door het gras langer op het land laten te staan en zo rekening te houden met weidevogels, kwetsbare planten en dieren. Ook met grasland minder vaak ploegen om de bodemgezondheid te verbeteren, koeien voeren met voer van eigen land en minder gebruik van bestrijdingsmiddelen moet de natuur op een groter deel van het boerenland meer aandacht krijgen. Boeren en boswachters kunnen verder samen werken aan voor de streek karakteristieke elementen in   het landschap zoals bomenhagen, houtwallen en bosschages.

Bas Roelofs, directeur FrieslandCampina Nederland: “Deze samenwerking is het startpunt van een nieuwe beweging waarin we samen stap voor stap de Nederlandse natuur versterken. Dag in dag uit spannen melkveehouders zich in en doen investeringen om hun bedrijfsvoering en land klaar te maken voor de toekomstige generatie.”

PlanetProof-zuivel

Een voorbeeld daarvan is de recent door Campina geïntroduceerde On the way to PlanetProof-zuivel. Hierbij worden hoge eisen gesteld aan natuur, dier en klimaat. Campina rekent retailers hiervoor een meerprijs. Deze komt ten goede aan de PlanetProof-boeren en aan duurzaamheidsinitiatieven door de coöperatie van melkveehouders.

“Door deze afspraken met Campina te maken, stellen we deze boeren in staat om veel meer te doen voor de natuur”, aldus Marc van den Tweel, algemeen directeur van Natuurmonumenten. “Maar liefst 30 procent van Nederland bestaat uit grasland voor de melkveehouderij dus dat heeft in potentie een gigantische impact. Dat biedt een keuze aan de consument; die kan nu kiezen voor een zuivelproduct dat helpt de natuur te versterken. Met de juiste keuzes in de supermarkt bepaalt de consument uiteindelijk zelf in welk landschap we leven.”

Op de verpakkingen van Campinazuivel staat binnenkort informatie over het partnerschap tussen FrieslandCampina en Natuurmonumenten.