Nutri-Score: Danone, Nestlé en AH steunen verplichting
Danone, Nestlé en Albert Heijn behoren tot de groep van veertig voedingsmiddelenbedrijven, supermarkt- en consumentenorganisaties die de EU oproept om het voedselkeuzelogo Nutri-Score verplicht te maken.
De huidige coronacrisis benadrukt meer dan ooit het belang van gezonde voeding voor de Europese consument, stellen de partijen in een open brief aan de Europese Commissie.
Label Nutri-score op verpakkingen
Danone vermeldt op zijn verpakkingen in België het Nutri-Score-label al sinds het najaar van 2018. Ook diverse andere voedingsmerken hebben het logo op de verpakkingen in België vermeld.
Invoering per medio 2021
In Nederland wordt het voedselkeuzelogo vanaf medio volgend jaar breed ingevoerd. Het volgt daarmee het voorbeeld van België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. Het logo komt op de voorkant van verpakkingen en geeft aan de hand van verkeerslichtkleuren en letters de voedingswaarde van een product aan. Dat kan variëren van een groene A ofwel een gezondere keuze tot een rode E, een ongezondere keuze.
Gebruik logo nog niet verplicht
Als Nutri-Score in 2021 wordt ingevoerd in Nederland zijn bedrijven niet verplicht om het nieuwe logo te gebruiken. De open brief aan de Europese Commissie moet oproepen om het voedselkeuzelogo binnen de EU verplicht te maken.