Onderzoek EFMI: Samenwerken in versketens loont
Samenwerken in versketens loont. Vertrouwen in ketenpartners is echter van groot belang in de ketensamenwerking, blijkt uit onderzoek van EFMI Business School in opdracht van het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel).
Het EFMI onderzocht de versketen van toeleverancier tot supermarkt van onder andere dagverse zuivel en toetjes en belicht als voorbeelden van ketensamenwerking de duurzame zuivelketen van Royal A-ware en Albert Heijn, de FrieslandCampina duurzame Top-Zuivellijn en On the way to Planet Proof plus de keten van de Zuivelmakers met de Yoghurttap, melkveehouders uit de regio en onder andere Jumbo, Plus, Coop en Spar als partners.
Strategische samenwerking
Het onderzoek geeft een beoordeling van deze praktijkvoorbeelden door de markt en wie er profiteert van de ketensamenwerking volgens de markt. In Strategische samenwerking in versketens heeft het EFMI tevens praktijkvoorbeelden uit de versketens van groenten van vollegrond en glastuinbouw en van de ketens van kip en varkens geanalyseerd. Daaruit blijkt onder meer dat vertrouwen in ketenpartners onderling van eminent belang is om onzekerheden en de steeds sneller veranderende samenleving het hoofd te bieden. Daarnaast is het bieden van innovatieve en onderscheidende concepten en inzicht in de consumentenbehoeften van belang.